Victima a violentei in familie?
 Daca esti insarcinata si victima a violentei in familie, sau daca partenerul te preseaza sa faci avort, impotriva vointei tale, aici gasesti ajutor:
- Institutii active in prevenirea si combaterea violentei in familie

- Adaposturi pentru victimele violentei in familie

Ultimele articole

Campanii Anti-Avort

Alege Viata !
NU iti ucide bebelusul !

Alege viata ! NU iti ucide bebelusul ! - Campanie Anti Avort - Campanie Pro-Vita - Pentru Viata - Pro-Life

Dreptul la Viata -
Spune NU avortului
Dreptul la Viata ! Spune NU Avortului - Campanie Anti Avort - Campanie Pro-Vita - Pentru Viata - Pro-Life


International Anti-Abortion Campaigns

The Pill Kills - Pilula Ucide
The Pill Kills - The Pill Kills Women - The Pill Kills Unborn Babies - Pilula (anticonceptionala, contraceptiva hormonala, etc.) Omoara Femeile - Pilula Omoara Copii Nenascuti - Campanie Pro Life - Pro Vita - Pentru Viata
- The Pill Kills Women -
Pilula (anticonceptionala, contraceptiva, hormonala, etc.) Omoara Femeile
- The Pill Kills Babies -
Pilula Omoara Copii Nenascuti

A two-minute video overview of abortion. What it is, who it affects, how it is performed, why it happens, and why it is unjust.
A two minute video overview of abortion. A two-minute video overview of abortion. What it is, who it affects, how it is performed, why it happens, and why it is unjust. Anti Abortion Campaign by Abort73.com - Campanie Pro Life - Pro Vita - Pentru Viata
The graphic portions of this video have been obscured through pixelization. For an unfiltered look at what abortion actually does to the most helpless members of the human community, visit Abort73.com.
Anti-Abortion Campaign by Abort73.com

The Truth Trucks -
The Truth about Abortion -
Adevarul despre Avort

Where are the Truth Trucks now ? - OperationRescue.org - The Truth about Abortion - Campanie Pro Life - Pro Vita - Pentru Viata
The Truth Trucks - Anti-Abortion Campaign by OperationRescue.org

Mai multe campanii din Romania, dar si internationale, de informare, consiliere si ajutor: Campanii Anti-Avort, pliante Pro Vita, brosuri, carti, Pentru Viata - Pro Life - Choose Life ! - Alege Viata ! Nu iti ucide bebelusul ! Consiliere, Ajutor - femei in criza de sarcina, pre si post avort, familii...

Mesaje pe Twitter

Utilizatori online

Avem 43 vizitatori online
Comisia de bioetica a Biserica Ortodoxa Romana (BOR). Avortul, Eutanasia, Transplantul - 15-17 iunie 2004 Imprimare
Avort - Ce spune Biserica Ortodoxa
Scris de Administrator   
Duminică, 16 Noiembrie 2008
Vizualizări: 4243

COMISIA NATIONALA DE BIOETICA
SECTORUL BISERICA SI SOCIETATEA AL PATRIARHIEI ROMANE

- AVORTUL  
- EUTANASIA 
- TRANSPLANTUL DE ORGANE

AVORTUL  

Exprimandu-si punctul de vedere cu privire la avort, Sfanta Biserica face acest lucru in conformitate cu invatatura ei privind aparitia vietii in general si a vietii umane, in special.
Potrivit Revelatiei si invataturii Bisericii, Dumnezeu a creat lumea din nimic (2 Macabei, 7,28). Dumnezeu a creat viata sub toate aspectele ei, iar in ceea ce priveste viata omeneasca, Dumnezeu a aratat o grija deosebita. Viata omeneasca nu este produsul devenirii spontane a lumii, ci, pentru aparitia ei, Dumnezeu a avut o grija deosebita: omul nu apare la porunca, ci in urma unui sfat si a unui act special al Sfintei Treimi, act exprimat de aghiograf prin termenul de plasmuire si de suflare de viata. Viata omeneasca nu este determinata doar de plasmuirea omului din pamant, ci si (sau mai ales) de suflarea viu-facatoare a lui Dumnezeu.
Aceasta ne dovedeste faptul ca omul nu este simpla fiinta biologica („fiinta vie” inzestrata cu suflet rational), ci este deodata suflet viu (Facere, 2,7) si trup omenesc (nu orice trup) viu. Asa a aparut primul om (Adam), asa au aparut, apar si vor aparea – cu voia lui Dumnezeu – oamenii in istorie: suflete vii in trupuri vii. Omul este, asadar, o fiinta psiho-fizica ce a fost si este creata de Dumnezeu dupa chipul Sau (Facere 3,28), in vederea asemanarii cu El. Consecinta logica a acestei invataturi si credinte este aceea ca toate fiintele omenesti sunt in mod fundamental egale intre ele in ceea ce priveste natura si vocatia lor. Ele poseda deodata, actual si potential, aceeasi demnitate si aceeasi valoare: sunt chip al lui Dumnezeu, dar chip intr-un continuu proces de asemanare cu Dumnezeu.
Pentru ca este purtatoarea chipului lui Dumnezeu, orice fiinta omeneasca, oricare ar fi varsta, situatia sau starea sa fizica, detine o demnitate reala si impune un deosebit respect. De aceea, tot ceea ce este comis impotriva fiintei umane este comis, intr-o anumita masura, impotriva vointei lui Dumnezeu, dupa cum tot binele pe care-l facem unui semen de-al nostru este bine facut lui Dumnezeu Insusi: „Intrucat ati facut unuia dintre acesti frati ai Mei prea mici, Mie Mi-ati facut (...), intrucat nu ati facut unuia dintre acesti prea mici, nici Mie nu Mi-ati facut” (Mat. 25,40,45).
Daca viata si, mai ales, viata omeneasca nu este produsul hazardului, nici perpetuarea vietii umane nu este efectul intamplarii si nici exclusiv produsul eforturilor omenesti. Viata omului este de la Dumnezeu si se perpetueaza prin intermediul fiintelor omenesti, potrivit celor randuite de Dumnezeu. Omul se bucura de viata si de puterea vietii; are dreptul la viata, dar si responsabilitatea de a respecta aceasta viata, de a o apara in orice imprejurare, stiind ca, in existenta istorica in trup omul isi pregateste participarea la Imparatia lui Dumnezeu.
Revelatia (consemnata in Sfanta Scriptura si in Sfanta Traditie) ne ofera suficiente dovezi ca ceea ce s-a zamislit in femeie este fiinta omeneasca (nu simplu „produs de conceptie”), care nu exclude grija lui Dumnezeu si care trebuie sa se bucure de respectul datorat demnitatii umane. Cum Biserica are o grija deosebita fata de fiintele umane neputincioase si fara aparare, nu poate sa nu se ingrijoreze cu privire la cele mai neputincioase fiinte omenesti, embrionii umani si pruncii nenascuti.
Psalmistul David a spus in acest sens: „Doamne, Tu m-ai plasmuit in pantecele mamei mele” (Ps. 138,13). Iar Dumnezeu avea sa-i spuna lui Ieremia: „Inainte de a fi zamislit in pantece, te-am cunoscut si inainte de a iesi din pantece te-am sfintit” (Ieremia I.5). Iov a spus: „Mainile Tale m-au facut si m-au zidit” (Iov 10,8-9). Legislatia lui Moise a acordat o grija deosebita mamei si pruncului (Ex. Iesirea, 21, 23-24, 9,6).
Din istorisirea vizitei Maicii Domnului la Sf. Elisabeta constatam doua lucruri foarte importante:
a) Elisabeta arata un respect deosebit fata de Cel zamislit in pantecele Sfintei Fecioare Maria;
b) Se confirma faptul ca pruncul din pantecele mamei participa, in felul sau, la evenimentele la care participa mama; Evanghelistul ne spune ca, de indata ce Elisabeta a primit salutul Mariei, a saltat pruncul in pantecele ei (Lc. 1,44), ceea ce demonstreaza ca, inainte de nastere, pruncul percepe deja prezenta lui Dumnezeu.
Extinzandu-se din spatiul ebraic, mesajul crestin s-a confruntat cu o lume si cu o civilizatie care avea cu totul alte aspiratii si alte coordonate decat cele trasate de Revelatie. Practicile avortive, spre exemplu, fie prin metoda chirurgicala, fie prin luarea de medicamente erau de mult cunoscute in mediile neebraice. Ceea ce nu cunostea lumea greco-romana era notiunea de pacat, de uraciune inaintea lui Dumnezeu, adica incalcarea cu stiinta si libera vointa a vointei lui Dumnezeu, notiune foarte prezenta in traditia iudaica si in viata crestina. In scrierile Sfantului Pavel gasim liste cu pacate pe care, de le vor comite, oamenii nu vor intra in Imparatia lui Dumnezeu (I Cor. 6,9-10, Gal. 5,20, Efes. 5,5). Printre acestea se numara si cele comise prin luarea de pharmakeia (venevicia).
In legislatia romana gasim explicatia termenului „pharmakeia”. Legea Corneliana din anul 81a.Hr intelegea prin acest termen medicamentele avortive. Prin urmare, in Noul Testament avem dovada ca pacatul uciderii pruncilor este unul din cele mai grele, unul din cele care ne exclud din Imparatia lui Dumnezeu.
A fost si a ramas viziunea Bisericii cu privire la asemenea pacate.
Epistola catre Barnaba (scrisa pe la inceputul secolului II) reproducea punctul de vedere al Bisericii din acea vreme prin cuvintele: „Iubeste pe aproapele tau mai mult decat sufletul tau. Sa nu ucizi copilul, pruncul in pantecele mamei sale; sa nu-l ucizi nici dupa ce s-a nascut (XIX, 5). Acelasi punct de vedere il va exprima si Didahia celor 12 Apostoli (2,2, 5,2). In secolul al III-lea, pe linia aceleiasi ingrijorari a Bisericii, Tertulian va exprima ideea concomitentei sufletului si a trupului: unul si celalalt se formeaza deodata (De anima, 27,210). Acelasi Tertulian va numi avortul crima (Apologeticum, 9), iar Hipolit Romanul va condamna medicamentele sterilizante (Philosophumena, 9,12). Puncte de vedere similare cu ale lui Tertulian si Hipolit gasim la Clement Alexandrinul (Pedagogul, 2,10,96) si Minucius Felix (Octavius, 30,2). In „Scrisoarea catre Diognet”, perla a literaturii crestine din primele trei secole, se arata ca una din notele care deosebesc pe crestini de necrestini este aceea ca ei nu-si ucid pruncii: „Se casatoresc precum fac toti oamenii si nasc copii, dar nu arunca pe cei nascuti” (III, 6).
In secolul al IV-lea, mai multi Sfinti Parinti prezinta punctul de vedere al Bisericii cu privire la avort. Intre acestia, amintim pe Sf. Grigore de Nyssa (De hom.op.29, In Canticum, 8), Sf. Efrem Sirul (Discurs despre teama de Dumnezeu, 10), Sf. Ioan Hrisostom (In Rom. 24,4), Lactantiu, Ambrozie, Ieronim si altii. Sf. Vasile, spre exemplu, spune ca femeia care omoara fatul va fi pedepsita pentru crima (Ep.188, 8, si Can.2).
Sinodul de la Elvira (305-306) hotaraste excomunicarea femeii care a avortat, ea neputand sa se impartaseasca decat pe patul de moarte (Canoanele 63,68). Sinodul Quinisext (691), prin canonul 91, opreste de la impartasanie pe o durata de 10 ani femeile care dau si pe cele care primesc medicamente avortive.
Din cele de mai sus reiese ca avortul a fost o practica straina crestinismului, cunoscuta intr-o lume in care nu exista nici teama, nici iubire de Dumnezeu. Toti Sfintii Parintii semnaleaza ca, in orice faza ar fi produs, avortul ramane pruncucidere. Prin el, se incalca porunca divina :” Sa nu ucizi” ( Iesire 20,13 ). El este cu atat mai grav, cu cat constituie uciderea unei fiinte umane aflata in imposibilitatea de a se apara.
Din textele prezentate mai sus reiese ca Biserica a considerat totdeauna drept pacat foarte grav, egal cu avortul in gravitate, si luarea de medicamente cu scop avortiv. Prin urmare, tot atat de grave ca si avortul chirurgical sunt barierele mecanice ( steriletul si anumite pilule, inclusiv RU 486 ) prin care se urmareste impiedicarea nidarii ovulului fecundat pe peretii uterului (acestea sunt tot practici avortive) si medicamentele contraceptive, care, la randul lor, au consecinte nebanuite pentru trupul femeii.
Avortul si toate practicile avortive sunt pacate grele pentru ca:
a) prin ele se ucide o fiinta umana;
b) prin ele este afectata demnitatea femeii;
c) ele prezinta riscul mutilarii trupului femeii, al imbolnavirii si mortii premature a mamei si a femei tinere.
Femeia nu trebuie redusa la nivelul de obiect al placerii barbatului, nu trebuie batjocorita si umilita in ceea ce ii este specific, anume feminitatea si calitatea de mama.
Demnitatea si sanatatea femeii sunt afectate deopotriva de folosirea pilulelor pe baza de hormoni in vederea infecunditatii. Efectele nefaste, grave ale acestora nu sunt evidente imediat, dar sunt sigure. Fiind substante care actioneaza hormonal asupra trupului femeii, urmarile lor sunt nebanuite. Este impresionanta lista bolilor cauzate, mai curand sau mai tarziu, femeilor care au utilizat medicamente avortive sau contraceptive (care, toate, sunt preparate pe baza de hormoni).
Cu titlu de exemplu, semnalam ca, intre anii 1977-1988, in Anglia s-a facut un studiu pe 200.000 de femei, privind efectul folosirii pilulelor anticonceptionale pe baza de hormoni. S-a constatat ca procentul deceselor cauzate de afectiuni cardio-vasculare a fost cu 40 % mai mare la femeile care au folosit asemenea pilule fata de cele care n-au folosit. Riscul accidentelor cerebrale a fost de 6,5 ori mai mare la femeile care au folosit pilulele. Pericolul infectiilor pelviene a fost de 7 ori mai mare la femeile care au folosit pilulele fata de cele care nu le-au folosit; in aceeasi proportie a crescut si riscul sterilitatii.
Din cele prezentate mai sus reiese ca avortul, tratamentele cu scop avortiv sau contraceptiv sunt pacate grele care ucid fiinte umane, impiedica procesul firesc al procrearii fiintelor omenesti, afecteaza si pun in pericol demnitatea si viata femei tinere si in cele din urma, ne exclud din Imparatia lui Dumnezeu spre care nazuiesc crestinii.
Din nefericire, practicile avortive ( si contraceptive ) sunt o realitate a lumii contemporane secularizate. In numele „ fericirii” imediate si al comoditatii se ucid generatii de oameni si moare femeia tanara, mama sau nu. Biserica nu poate fi indiferenta la aceasta realitate ingrijoratoare si tragica, intretinuta de institutii care se intituleaza uneori „caritative”, „umaniste” si chiar „ medicale”.
Societatea secularizata contemporana aduce justificari diverse ale avortului, justificari de cele mai multe ori , de ordin medical si social. Fiind in lume, Biserica nu este nerealista, dar nu poate fi nici superficiala cu privire la motivele privind tendintele de justificare a avortului .
Prin urmare,
a) Daca viata mamei este pusa realmente in pericol prin sarcina sau nastere, ar trebui sa fie acordata prioritate vietii femeii, nu pentru ca viata ei are o valoare mai mare in sine, ci datorita relatiilor si responsabilitatilor fata de alte persoane, care depind de ea.
b) In cazul in care investigatia genetica descopera un copil nenascut anormal, recomandarea este de a naste copilul, respectandu-i dreptul la viata, dar decizia o va avea familia, dupa ce acesteia i s-au adus la cunostinta de catre medic si de catre duhovnic toate implicatiile morale si de intretinere. Toate acestea trebuie rezolvate din perspectiva semnificatiei mantuitoare a prezentei unei fiinte handicapate in viata fiecarei persoane si in viata comunitatii.
c) Riscul avortului datorat violului sau incestului trebuie evitat mai intai la nivelul educarii cu privire la necomiterea acestor pacate. In cazul in care starea de graviditate s-a produs, copilul va trebui sa fie nascut si, dupa caz, infiat. 
d) Avortul nu poate fi niciodata justificat, moral, de starea economica a familiei, de neintelegerile dintre parteneri, de afectarea carierei viitoarei mame sau a aspectului fizic.
Pentru prevenirea acestor grave pacate se considera ca este nevoie de un intens proces de mediatizare a gravitatii pacatului avortului ( luandu-se in calcul toate aspectele lui medicale, psihologice, sociale, religioase ). Societatea trebuie sa ofere solutii concrete. Biserica trebuie sa intreprinda un intreg efort de educare a omului de azi cu privire la scopul sexualitatii umane. Activitatea pastorala a preotului trebuie diversificata. Biserica va trebui sa sensibilizeze toti factorii care au ca obiect educarea populatiei sau se ingrijesc de sanatate; omul trebuie educat cu privire la ce inseamna adevarata tandrete si dragoste, trebuie educat sa-si puna ordine in propria-i viata, in conditiile sociale actuale .
Factorii de decizie politica si administrativa trebuie sensibilizati sa favorizeze crearea conditiilor ca femeia sa nu mai fie umilita , nici ca ea insasi sa se complaca in umilire (considerand-o normala) in propria ei specificitate.

EUTANASIA
(rezumat)
Viata omeneasca (atat in sens crestin si duhovnicesc, cat si in sens biologic) este un dar al lui Dumnezeu. Pentru ca ea vine de la Dumnezeu, stapanul ei absolut este Dumnezeu insusi. Viata umana este o realitate irepetabila, de aceea ea trebuie aparata si ingrijita in orice moment s-ar gasi purtatorul acesteia. Fiind creata de Dumnezeu, viata umana este intrinsec buna si merita ca totdeauna sa fie respectata si aparata, fie ca se va manifesta in mod plenar, fie ca va exista cu deficiente datorita unor cauze cunoscute sau necunoscute. Ca fiinte create, din punct de vedere biologic, prin vrerea lui Dumnezeu, intram in si iesim din istorie. Acesta este un drept al persoanei umane, persoana care nu se epuizeaza insa intre intrarea si iesirea ei in/din istorie.
De-a lungul timpului, omul a avut o atitudine variabila fata de propria-i viata. La fel si atitudinea societatii fata de viata membrilor ei a fost variabila. In Sparta antica, spre exemplu, copiii handicapati erau lasati sa moara, lucru aprobat chiar de filosoful Platon (Republica III, 906). De altfel, filosofia greaca a fost favorabila sinuciderii si suprimarii celor care deveneau povara pentru altii. Cucerind Grecia, romanii au preluat moravurile grecilor, inclusiv pe cele referitoare la modul parasirii lumii acesteia. Prin urmare, in Imperiul Roman a existat practica de a lasa sa moara nounascutii cu malformatii. Acest obicei s-a continuat pana in cea de-a doua jumatate a secolului al IV-lea, cand – sub influenta crestina - imparatul Valens avea sa-l interzica. Se stie, deopotriva, ca in Roma antica sinuciderea era considerata o moarte onorabila. Crestinismul, cu viziunea sa privind, pe de o parte viata si sensul acesteia, iar pe de alta parte originea suferintei si a rostului acesteia (ingaduit de Dumnezeu), a adus modificari radicale in ceea ce priveste respectul fata de viata omeneasca. Viata in trup este viata a persoanei, iar de viata persoanei umane nimeni nu poate dispune dupa bunul sau plac; persoana chiar in suferinta, are o valoare inestimabila. Iar, suferinta, cand nu este consecinta imediata sau indepartata a unor pacate, este o realitate ingaduita de Dumnezeu, stiut fiind ca „ suferinta aduce rabdare si rabdarea incercare, iar incercarea, nadejde” ( Rom. 5, 3-4). De aceea Dumnezeu a poruncit: „Sa nu ucizi!” ( Exod. 20, 13). Persoana nu se epuizeaza in viata sa biologica, nici nu se realizeaza exclusiv in conditia sa pamanteasca, iar viata in sensul biologic al cuvantului, este conditia fundamentala in vederea pregatirii persoanei umane pentru Imparatia lui Dumnezeu. 
Crestinismul respinge orice actiune sau omisiune prin care s-ar incerca ridicarea vietii cuiva si orice modalitate prin care cineva ar incerca sa-si ridice viata. Societatea general –umana evalueaza insa, fara a tine cont totdeauna de valorile crestine promovate de Biserica. Asa se explica faptul ca, alaturi de punctul de vedere crestin cu privire la respectul fata de viata si de purtatorul acesteia, au existat si s-au dezvoltat si alte atitudini fata de viata umana, incat a aparut o adevarata cultura a mortii. 
In secolul al XVI –lea Thomas Morus ( 1478 – 1535) a vorbit de practica uciderii bolnavilor in imaginara sa insula (Utopia), practica pe care el o socotea ( in cartea cu acelasi nume) drept „act de intelepciune, religios si sfant”. Mai tarziu, un alt englez, Francis Bacon ( 1561 -1626) a creat termenul de euthanasie ( εΰ-θανασϊα ) intelegand prin acest termen modul de a muri mai usor, moartea buna. Daca, initial, prin „moarte buna” se intelegea moartea primita cu seninatate, datorita unei vieti morale superioare sau datorita eforturilor medicului de a alina durerile si a ridica tonusul psihic al bolnavului, ulterior, termenul si-a modificat sensul, desemnand omorarea cuiva din mila sau curmarea fara durere a vietii cuiva, devenit primejdios sau inutil pentru anumite tipuri de societate sau curmarea unei vieti inteleasa ea insasi fara sens din cauza suferintelor cumplite.
Pierzand sensul transcendent al fiintei umane, omul modern nu mai este capabil sa recunoasca valoarea inviolabila a propriei vieti, ajungand astfel, in situatia de a propune eliberarea de viata ca si cum ea ar fi un simplu obiect. Asa au procedat in 1974 un grup de 300 de oameni de stiinta, intre care si trei laureati ai premiului Nobel (Jacques Monet, L. Pauling si G. Thanson) care au semnat celebrul „manifest privind eutanasia” (din revista americana „The Humanist”) prin care cereau legiferarea eutanasiei pe motiv ca „este imoral sa tolerezi, sa accepti sau sa impui suferinta”. Fiind amplu mediatizat, acest document a dus la formarea unor curente de opinie cu privire la atitudinea pe care trebuie sa o aiba omul si societatea fata de suferinzii in stare terminala. Pana acum s-au format trei puncte de vedere in acest sens, si anume:
1) Vitalismul; potrivit acestuia, trebuie mentinuta viata biologica cu orice pret si cu toate mijloacele. Insa, sub aparenta ca apara principiul sfinteniei vietii, curentul acesta, va spune parintele John Breck, „ este, de fapt, o forma de idolatrie biologica care plaseaza valoarea abstracta a existentei fizice mai presus de nevoile personale si de destinul final al pacientului. „ (Darul sacru al vietii, Patmos Cluj, 2001, p. 257). Necrezand in nemurirea sufletului, in dainuirea persoanei si dincolo de structurile biologice ale existentei, vitalistii se „agata” pur si simplu de alcatuirea temporara trupeasca a omului, cautand sa o invesniceasca asa cum este ea in conditiile istorice date.
2) Al doilea punct de vedere afirma ca pacientii aflati in agonie trebuie lasati sa aleaga timpul si modul in care vor sa moara „cu demnitate”. Expresia „moarte cu demnitate” poate sugera insa omuciderea si sinuciderea. „Moartea cu demnitate” nu trebuie sa duca spre hotararea privind timpul, modalitatea si eventual instrumentul prin care cineva poate fi ucis sau se poate sinucide, ci spre acel sfarsit (randuit de Dumnezeu) „fara durere, neinfruntat si in pace” pentru care nu este nevoie sa ucizi pacientul sau sa-i sugerezi sinuciderea, ci sa-i alini suferinta. Pentru aceasta, trebuie ca pacientului sa i se garanteze libertatea de a decide cu privire la tratamentul bolii in stadiul terminal si sa i se arate solidaritate si compasiune de catre cei din jur (familie, prieteni, personal medical), sa i se administreze medicatia adecvata pentru usurarea suferintelor fizice si psihice (care ar putea deveni insuportabile si chiar „dezumanizante”), incat pacientul sa moara cu maximum de constiinta si minimum de durere.
3) Al treilea punct de vedere sustine ca, intr-un anumit moment din procesul mortii, oprirea tratamentului (retragerea sau oprirea sistemelor de sustinere a vietii) poate fi acceptata din punct de vedere moral, permitindu-i astfel pacientului o moarte naturala. Este eutanasia pasiva, cu care Biserica nu poate fi de acord. Ca este activa sau pasiva, eutanasia este omucidere, asa cum reiese, de altfel, din definitia pe care o gasim in Declaratia Drepturilor Omului, potrivit careia „prin eutanasie se intelege o actiune sau o omisiune care, prin natura sa sau prin intentii, provoaca moartea in scopul eliberarii de orice durere”. Eutanasia se situeaza deodata la nivelul intentiilor si al metodelor folosite. In acest sens, juristul italian Marcozzi va spune ca prin eutanasie se intelege suprimarea fara durere sau „din mila” a vietii celui care sufera sau considera ca ar putea suferi in viitor in mod insuportabil (Cf. Elio Sgreccia si Victor Tambone, Manual de bioetica, Ed. Arhiepiscopiei Romano-Catolice, Bucuresti 2001, p.284).
In literatura de specialitate, eutanasia a fost clasificata in functie de doua criterii: 
1. Dupa modul si mijloacele de realizare,
2.In functie de acordul bolnavului. 
Avandu-se in vedere primul aspect, s-au formulat conceptele de: eutanasie activa, in cazul cand ea este realizata prin actiunea medicului (cand acesta administreaza o substanta letala) si eutanasie pasiva, in cazul cand ea se produce prin omisiune sau inactiune. Conceptul de eutanasie pasiva este plin de capcane. Creat de sustinatorii eutanasiei, acest concept poate obisnui opinia publica cu ideea ca recunoasterea imposibilitatii de a mai face ceva pentru imbunatatirea starii clinice a bolnavului si imposibilitatea acceptarii puctului de vedere vitalist, (mai ales in cazurile de moarte cerebrala), ar fi tot una cu eutanasia. De aici, cu vremea, va fi posibila chiar acceptarea eutanasiei active. Iata de ce conceptul de eutanasie pasiva este fals, este o capcana.
Din punct de vedere al acordului bolnavului, eutanasia poate fi: 
1. voluntara, cand, in depline facultati mentale, pacientul ia hotararea sa i se curme viata;
2. nonvoluntara: a) in cazul in care, din cauza unui accident sau a unei boli, pacientul nu mai poate lua vreo decizie; b) in cazul neadministrarii hranei sau a tratamentului unui nou nascut plurimalformat; c) in cazul bolnavului aflat in coma profunda. (Atentie! Coma profunda nu se confunda cu moartea cerebrala).
3. involuntara, in cazul condamnatilor la moarte. 
De orice tip ar fi, eutanasia este expresia unei mentalitati secularizate care are pretentia ca omul are dreptul sa dispuna de viata lui si a altuia. Eutanasia este si expresia unei etici hedoniste si utilitariste care nu vad si rostul suferintei.
Crestinismul nu exclude suferinta. Aceasta este o realitate pe care Mantuitorul Hristos n-a negat-o, n-a suprimat-o, ci si-a asumat-o. A fi crestin inseamna a participa la viata in Hristos, a face din lumina Lui lumina ta, din viata Lui viata ta. Urmand, asadar, lui Hristos, prin suferinta ta, participi intr-un anume fel la suferinta si patimile lui Hristos. Mantuitorul Hristos nu a asumat suferinta in mod inutil. Prin urmare nu exista suferinta inutila. In absurdul ei (in mod paradoxal) ea are un rost pentru bolnav si pentru cei din jur, rost pe care insa nu-l putem descifra intodeauna. Dar el este! Asa cum suferinta lui Hristos a avut sens- Invierea- si suferinta noastra are rostul ei: este o experienta cu adevarat rascumparătoare , cand va fi raportata la Hristos.
Fie ca este activa sau pasiva, eutanasia ramane un act impotriva lui Dumnezeu. Omul nu poate atenta nici la viata lui, nici la viata vreunui semen de-al sau pentru ca, in ultima instanta, aceasta inseamna atentat la suveranitatea lui Dumnezeu.
Medicul ( si nimeni altcineva) nu are dreptul sa ridice viata vreunei persoane. Cel care nu poate da cuiva un drept, nu i-l poate lua; asadar, cel care nu poate da cuiva viata nu i-o poate lua. Ca instrument si mijlocitor prin care Dumnezeu lucreaza, medicul (valorificand vocatia si menirea sa) este dator sa aline suferintele, dar nu are dreptul sa grabeasca intentionat procesul natural al mortii.
In cazul in care sfarsitul biologic al unei persoane este iminent, nu avem dreptul sa-i grabim acest sfarsit prin eutanasie. Iubirea de aproapele nu consta in curmarea vietii cuiva din mila pentru a-l scapa de dureri, ci a-l ajuta sa suporte durerea pana in clipa cand se va preda lui Dumnezeu, moment care trebuie sa ramana rezultatul unui proces natural si, pe cat posibil, in deplina constienta si cu deplina constiinta. Datoria noastra si in special scopul medicilor este de a fi in slujba vietii pana la capatul acesteia; or omul traieste chiar si atunci cand se afla in stadiul terminal al vietii fizice.
In cazul bolilor incurabile, Biserica recomanda folosirea tuturor mijloacelor in vederea usurarii durerii provocata de boala: in primul rand a celor de natura spirituala, intelegandu-se prin aceasta administrarea Sfintelor Taine, consilierea duhovniceasca, rugaciune si sustinere morala, iar in al doilea rand, de natura medicala, prin administrarea tratamentelor normale, prin asigurarea igienei corespunzatoare si a tratamentelor paleative. 
Eutanasia nu poate avea justificare nici medicala, nici economica. Medicul care o practica si-a incalcat menirea si comite un pacat grav, condamnat de Dumnezeu si detestat de Biserica. Pentru evitarea unui asemenea pacat este nevoie de o informare corecta cu privire la gravitatea lui si cu privire la sensul vietii.
Moartea fizica este o realitate prin care trece orice fiinta creata. Atunci cand survine in viata omului, cu sau fara suferinta, aceasta trebuie privita ca mijloc de unire cu Dumnezeu, ca moment solemn al trecerii noastre in Imparatia vesnica a lui Dumnezeu „ unde nu este durere, nici intristare, nici suspin”.  

TRANSPLANTUL DE ORGANE

Transplantul de tesuturi si de organe este una din formele de varf ale practicii medicale contemporane, care transforma suferinta in nadejde pentru mai multa viata. Este o performanta a stiintei si a practicii medicale pe care Biserica o binecuvinteaza atata vreme cat, prin transplant, se rezolva criza determinata de lipsa altor solutii de vindecare si se reda viata normala unei persoane, fara insa a i-o ridica alteia: nimeni nu trebuie ucis pentru ca sa traiasca altcineva. 
Definitie. Prin ,,transplantul de tesuturi si/sau de organe se intelege acea activitate medicala complexa care, in scop terapeutic, inlocuieste tesuturi si/sau organe umane compromise morfologic si functional, din corpul unui subiect uman cu alte structuri similare, dovedite ca fiind sanatoase.

PRINCIPII GENERALE

• Viata specifica persoanei umane, unica si irepetabila, este un dar al lui Dumnezeu, inteles ca vietuire a sufletului in trup; crestinul va purta de grija pentru amandoua, dar ii va acorda maxima importanta sufletului, luptand pentru mantuirea sa.
• Actul de daruire voita a vietii pentru Dumnezeu ori pentru aproapele descopera adevaratul sens al dragostei, de aceea daruirea este mai dorita decat conservarea ei; pe aceste considerente se fundamenteaza eroismul dar mai ales martiriul.
• Darul vietii consta in sfintenia ei, de aceea urmarirea „calitatii vietii” ar trebui sa se faca pentru sporirea sfinteniei, iar prelungirea vietii pentru lucrarea mai departe a mantuirii si prezenta benefica a persoanei in mijlocul semenilor.
• Invatatura ortodoxa acorda mare importanta cinstirii trupului, atat in timpul vietuirii lui, cat si dupa moarte, si aceasta pentru ca trupul reprezinta o materie structurata de Dumnezeu in taina persoanei, Trupul „este templul Duhului Sfant” ( I Corinteni 6, 9) si, sub o forma spiritualizata, urmeaza sa participe si la viata de dincolo de mormant.
• Moartea, ca despartire a sufletului de trup, nu justifica ideea considerarii trupului ca un obiect, care sa poata fi folosit dupa bunul plac al unor terte persoane.

PRINCIPII SPECIALE

• Transplantul trebuie sa aiba la temelie iubirea crestina a celui ce daruieste si implinirea ei in iubirea celui care primeste. In acest sens, el va indeplini urmatoarele conditii: 
1. sa respecte demnitatea persoanei (donator, receptor, medic);
2. sa aiba scop terapeutic;
3. sa fie in folosul aproapelui;
4. sa respecte viata si chiar moartea persoanei umane;
5. sa respecte drepturile omului si dimensiunea duhovniceasca a existentei umane, chiar din momentul conceperii acesteia; 
6. sa nu fie determinat de oportunisme politice sau economice, de curiozitati medicale, la moda in lumea noastra secularizata.
• Actul de donare sa aiba la temelie iubirea crestina fata de aproapele si jertfelnicia; donarea nu poate sa fie obiectul unor tranzactii;
• Prelevarea si transplantul de organe si de tesuturi se face numai in scop terapeutic; transplantul va trebui sa se dovedeasca a fi unicul remediu valid pentru prelungirea si imbunatatirea (in cazul transplantului de cornee, de piele, etc) vietii unui pacient; 
• Pentru ca prelevarea de organe presupune consimtamantul donatorului, va fi de neacceptat prelevarea de tesuturi de la un embrion, dat fiind faptul ca, desi fiinta vie, acesta este in imposibilitatea de a-si da consimtamantul;
• Este inadmisibila provocarea voita a mutilarii sau a decesului prin prelevarea unor organe, chiar pentru scopul de a salva viata unei alte persoane; 
• Transplantul va fi bine justificat: se va urmari scopul imediat si pe termen lung al transplantarii, ca si acordarea unei calitati satisfacatoare vietii primitorului; 
• Realizandu-se din iubire si din respect fata de viata umana, transplantul va lua in calcul viata persoanei umane in toata complexitatea ei, nu numai viata care se consuma sub forma si la nivel exclusiv biologic, ci si dimensiunea duhovniceasca, eterna a vietii omului. Fiind metoda exceptionala de tratament, transplantul este justificat dupa ce s-au epuizat toate celelalte forme si modalitati de tratament.

RESPONSABILITATEA MEDICILOR

• Darul cunoasterii si al descoperirii noutatii vine de la Dumnezeu; ii revine omului responsabilitatea folosirii lui nu impotriva aproapelui si a lumii, ci pentru sprijinirea prezentei demne a persoanei in creatie si pentru implinirea sensului existentei; 
• In acest context, medicul trebuie sa aiba constiinta ca este instrument si colaborator al lui Dumnezeu, in inlaturarea manifestarii raului in lume ca suferinta; 
• Echipa de transplant trebuie sa informeze, sub toate aspectele si in detaliu, atat pe donatorul, cat si pe primitorul de organe, cu privire la riscurile, beneficiile, procedura si consecintele prelevarii si, respectiv, implantului de organe, incat cei vizati sa poata lua hotararea in deplina cunostinta de cauza. 

CONSIMTAMANTUL


• Desi se afirma ca donarea este expresie a iubirii, ea nu naste nicidecum obligatia morala de a dona; actul de donare este manifestarea deplina si indubitabila a vointei libere;
 
• Se impune solicitarea si obtinerea consimtamantului in scris prealabil, expres si liber al donatorului sau al persoanei terte careia legea ii permite acest fapt; de asemenea, se va solicita si acordul scris al primitorului; 
• Numai consimtamantul constient al donatorului ii descopera iubirea si spiritul de jertfa, increderea si interesul pentru aproapele; 
• Rudeniile ar putea sa-si ofere consimtamantul pentru transplantul de organe, in numele celor apropiati (copii, minori) si atunci cand ei nu o mai pot face (din cauza situatiei in care cei vizati se gasesc), mai ales ca este mai greu sa decizi pentru trupul altuia decat pentru al tau. De aceea legea trebuie sa prevada reguli clare cu privire la consimtamant, pentru evitarea banuielii de comercializare a organelor de catre rudenii; 
• Este preferabil insa acordul prealabil al fiecarei persoane, pentru prelevarea de organe dupa decesul ei sau macar transmiterea catre rudenii a dorintei sale in acest sens, indiferent daca pozitia este pro sau contra; aceasta pentru ca numai in cazul consimtamantului explicit al persoanei se poate vorbi despre un act de generozitate si iubire, deci de donare; 
• Non – refuzul rudelor la prelevarea de organe dupa decesul pacientului nu poate fi interpretat drept consimtamant.  

DONATORUL 

1. In cazul donatorului viu, transplantul se va face numai cu respectarea urmatoarelor norme: 
• - sa fie major si sa fie in deplinatatea facultatilor mintale;  
• - sa i se garanteze ca viata nu ii va fi pusa in pericol; 
• - sa ii fie prezentate riscurile si consecintele asupra sanatatii si asupra capacitatii de munca pe care prelevarea de organe le poate provoca;
• - sa-si fi dat in mod prealabil, liber, expres, constient si informat consimtamantul in scris pentru prelevare. In cazul donatorului minor, consimtamantul va fi acordat de catre parinti sau de catre tutorii legali, respectandu-se libertatea si demnitatea minorului;
• - actul de donare va fi expres si nu prezumat. 

2. In cazul donatorului decedat:
• - echipa care a constatat decesul unei persoane nu va fi aceeasi cu cea care urmeaza sa faca transplantul;
• - medicii care constata decesul sunt responsabili pentru situatiile in care moartea nu a intervenit efectiv sau ea nu a fost bine constatata. 

PRIMITORUL 

• Primitorul isi va da consimtamantul in scris pentru efectuarea transplantului si va fi informat obiectiv asupra sanselor de reusita a transplantului.
• In selectionarea pacientilor carora urmeaza sa li se efectueze transplantul, se impune ca medicii care iau deciziile de transplantare sa aplice exclusiv criteriul terapeutic, adica sa se aiba in vedere:
1. urgenta transplantarii;
2. posibilitatea de reusita;
3. previziunea ca organul sa se poata transplanta;
4. prioritatea cererii. 
• Intrucat transplantul are caracter terapeutic, selectia pacientilor nu trebuie sa fie impiedicata sau viciata de motive de ordin rasial, social economic, religios etc., ci determinata de conditii optime de reusita a transplantului si de finalitatea acestuia.

DESPRE MOARTE 

Moartea,din punct de vedere crestin, are doua acceptiuni: 
a) indepartarea omului de Dumnezeu prin pacat (moarte care poate fi temporara sau vesnica, in functie de gravitatea pacatului, de pocainta sau lipsa acesteia);
b) moartea fizica - concretizata prin despartirea sufletului de trup. Tot efortul crestin este acela de a scapa de moartea vesnica prin comuniunea dinamica cu Dumnezeu in Hristos, prin Duhul Sfant. Aceasta nu exclude grija pentru conditiile, momentul si modalitatea separarii sufletului de trup 

Moartea, din punct de vedere medical si legal, este cunoscuta in mai multe feluri si anume: 
a) moarte aparenta (functiile vitale sunt atat de mult slabite incat nu pot fi percepute decat cu aparate speciale); 
b) moarte clinica (functiile vitale au incetat fara sa se fi alterat inca structurile in mod ireversibil; de aceea este posibil ca aceste functii sa fie reactivate prin terapia intensiva si reanimare); 
c) moarte biologica (se produce atunci cand organele vitale au intrat deja in proces de alterare, adica a inceput procesul de necrozare a tesuturilor);
d) moarte cerebrala. 

Moartea cerebrala 
• Constatarea mortii fizice nu este obiectivul teologiei sau al filosofiei, ci tine de resortul stiintelor medicale si juridice. Pana nu demult, era considerata moarta acea persoana careia inima i-a incetat sa mai bata si careia ii lipsea respiratia. Datorita tehnicilor de reanimare s-a ajuns la convingerea ca moartea este un proces si ca ea nu este in mod necesar legata de incetarea batailor inimii. 
• Moartea, ca incetare efectiva a vietii, presupune:
1. oprirea inimii;
2. absenta respiratiei spontane;
3. moartea cerebrala. Aceste trei conditii trebuie indeplinite, concomitent si in totalitate, pentru a se evita erori regretabile. 
• Precizari esentiale cu privire la conceptul de moarte cerebrala:
1. moartea cerebrala reprezinta medical alterarea ireversibila a vietii celulelor creierului (cortex, cerebel si trunchi cerebral), care provoaca incetarea definitiva a functiilor encefalului intreg, ceea ce inseamna imposibilitatea organismului uman de a mai fi in relatie cu mediul si de a-si asigura si realiza propria existenta, caracter specific si obligatoriu in definirea vietii umane;  
2. nu trebuie confundata moartea cerebrala cu moartea biologica;
3. din punct de vedere juridic, moartea este considerata una singura, si anume cea declarata din punct de vedere medical. 
• Criteriile potrivit carora poate fi declarata moartea cerebrala, din punct de vedere legal, sunt: 
1. examen clinic, constand in: constatarea comei profunde, flasca, areactiva, absenta reflexelor de trunchi cerebral (in mod special absenta reflexelor fotomotor si corneean); 
2. absenta ventilatiei spontane, confirmata de testul de apnee (la un PaCO2 de 60 mm Hg); 
3. doua trasee EEG, efectuate la 6 ore, care sa ateste lipsa electrogenezei corticale. 
• Moartea, in calitate de separare a sufletului de trup, ramane o taina. Nimeni nu va putea spune cu precizie ca separarea aceasta coincide cu moartea cerebrala; poate sa coincida, poate sa preceada sau poate sa urmeze mortii cerebrale. 
• Fiind creat dupa chipul lui Dumnezeu, omul este inteles si se pune in valoare in masura in care reflecta in el prototipul sau. Atata vreme cat implineste porunca iubirii si ramane in Dumnezeu, care este iubire, este membru al Bisericii lui Hristos. 
 
• In aceasta perspectiva, daruirea unui organ, a unui tesut si chiar a unei picaturi de sange, din dragoste fata de aproapele, inseamna autodaruirea si autojertfirea intregului om in interiorul aceluiasi Trup mistic al lui Hristos, ceea ce exclude privirea trupului omului ca pe un simplu mijloc de insanatosire fizica a cuiva sau ca pe o magazie de organe de schimb.

CONCLUZII FINALE 


Biserica binecuvinteaza orice practica medicala in vederea reducerii suferintei din lume, prin urmare si transplantul efectuat cu respect fata de primitor si de donator, viu sau mort. Trupul omenesc neinsufletit trebuie sa aiba parte de tot respectul nostru. 
Biserica previne insa pe toti sa inteleaga transplantul ca pe o practica medicala menita inlaturarii suferintei membrilor ei si nu ca pe una care sa alimenteze ideea autonomiei vietii fizice si a eternizarii acesteia, in detrimentul credintei in viata eterna (adevarata viata) si neglijandu-se pregatirea pentru aceasta. 
Pentru ca vede in donatorul de organe un om capabil sa se autojertfeasca, Biserica socoteste ca acesta trebuie sa implineasca gestul sau din dragoste fata de aproapele, de bunavoie, in urma unei informari corecte si a unui consimtamant liber si independent de orice influenta straina de constiinta sa. 
Aceleasi exigente trebuie sa fie implinite de rudele celui decedat, responsabile de trupul acestuia si dispuse sa ofere anumite organe ale defunctului pentru transplant.
Biserica respecta dorinta primitorului de a trai mai mult sau in conditii mai bune, dar isi exprima cu atat mai mult respectul pentru actele de iubire, autojertfire si intelegere ale donatorului.
Biserica se opune oricarei tranzactii cu organe umane si oricarei exploatari a starilor de criza si a vulnerabilitatilor potentialilor donatori (lipsa de libertate psihica sau fizica, penuria sociala).
In privinta declararii mortii reale (parasirea trupului de catre suflet) identificata cu moartea cerebrala legal declarata, Biserica cere respectarea exacta a criteriilor de diagnosticare a mortii cerebrale si respectiv, legale. Este legiferat ca declararea mortii cerebrale s-o faca o echipa medico-legala neimplicata in actiunea de transplant, pe baza criteriilor clinice si de laborator existente.
Biserica nu poate fi de acord cu transplantul tesuturilor embrionare care comporta riscul afectarii sanatatii fatului si nici cu utilizarea pentru transplant a organelor nou-nascutilor acefali sau hidrocefalici. In egala masura, nu poate fi de acord cu tendinta unora de a deveni donatori de organe, cu conditia sa fie eutanasiati.
Consimtamantul informat si lucid de a-si oferi un organ, in viata sau dupa moarte, pentru binele semenului suferind, din iubire fata de acesta si dezinteresat, precum si hotararea rudelor de a permite prelevarea de tesuturi sau organe in vederea transplantului de la trupurile decedate ale celor fata de care au drepturi legale, respectandu-se legea, sunt in acord cu morala crestina.
Biserica binecuvinteaza persoanele care pot face, eventual, asemenea sacrificii, dar in egala masura, intelege pe cei care nu pot face aceasta, respectand libertatea de decizie a fiecarui om. 
Deopotriva, are toata intelegerea pentru cei care-si doresc scaparea de suferinta si prelungirea vietii fizice, fiind incredintata ca prelungirea vietii fizice va oferi acestora sansa apropierii de Dumnezeu si a progresului duhovnicesc.
Binecuvantand efortul medicilor pentru eforturile depuse in vederea reducerii suferintei din lume si prin transplantul de organe, precum si jertfa celor dispusi sa le ofere, Biserica nu poate incuraja negativismul nejustificat al altora (negativism care ar consta fie in refuzul donarii de organe, fie in refuzul acceptarii oricarei forme de transplant cum ar fi chiar si transfuzia de sange). Daca viata aproapelui, cea fizica si cea duhovniceasca, este garantata, nici un sacrificiu nu este prea mare, cu conditia: sa nu ucizi un om spre a promite sau a da viata altuia.
In acelasi timp, este necesar ca daruirea de sine si generozitatea donatorilor pentru transplantul de organe sa nu fie manipulata ca pretext sau paravan pentru profit financiar nedemn, care nu innobileaza, ci degradeaza fiinta umana.
Crestinii, fie ei personal medical, donatori, beneficiari sau intermediari, nu trebuie sa promoveze stiinta fara constiinta etica si responsabilitate fata de demnitatea umana. De aceea, se impune o permanenta priveghere spirituala si pastorala, un discernamant spiritual activ privind scopurile declarate si nedeclarate ale transplantului de organe.

TEXT APROBAT DE SFANTUL SINOD IN SESIUNEA 15-17 IUNIE 2004


Sursa si alte documente similare: http://provita.org.ro/index.php?dir=2.Documentatie/1.Articole%20si%20studii/eutanasia/

Alte surse:

- Brosura: Avortul si contraceptia http://www.avortulsicontraceptia.ro/arhiva/Brosura-Avortul-si-contraceptia-7-mai-2008.pdf
Share
 

Citeste articole similare cu acesta

Banner

Apel: Sprijina centrul de consiliere al Pro-Vita Bucuresti!

Sprijina centrul de consiliere al Pro Vita Bucuresti!- Centrul pentru consilierea in criza de sarcina si post-avort. Consiliere in sarcina nedorita - Esti insarcinata? Iti lipseste sprijinul?

Asociatia Pro-Vita iti ofera gratuit servicii de consiliere si sprijin pentru ducerea la bun sfarsit a sarcinii.

Pe lista activitatilor permanente ale Pro-Vita Bucuresti se afla si consilierea in criza de sarcina si post-avort - clic aici pentru detalii (aici vezi si adresele altor centre de consiliere din Bucuresti sau din alte orase ale Romaniei).

Aceasta activitate este una care cere specializare si dedicare, asa incat am decis sa oferim consilierei noastre un angajament ferm prin contract de munca. Astfel, ea se va putea concentra cat mai mult si fara alte obligatii profesionale asupra acestei parti esentiale din lucrarea noastra.
Apelam si la voi pentru a sprijini centrul de consiliere al Pro-Vita Bucuresti, contribuind printr-o donatie pentru salariul lunar al consilierei noastre.

Asociatia Pro Vita pentru Nascuti si Nenascuti - Filiala Bucuresti - ProVitaBucuresti.ro


insarcinata info Suntem aici pentru tine Tu nu esti singura Sanatate si viata pentru mame si copii Ajutam mamele si copiii 1INSARCINATA.INFO - SUNTEM AICI, PENTRU TINE - Tu nu esti singura.

In fiecare zi informam si ajutam femeile insarcinate sa depaseasca dificultatea unei sarcini neasteptate.
Centrul Vietii - Centrul de Sarcina - Consiliere si Sprijin
Info Sarcina: Centru de informare si sanatate pentru toate femeile insarcinate aflate in dificultate.
VIATA ESTE UN DAR, O BINECUVANTARE DE LA DUMNEZEU. [ Sanatate si viata pentru mame si copii. ]

TELVERDE INFO SARCINA - TELEFONUL VIETII: 0800 800 116 (Apel cu tarif normal in orice retea.)
Pentru sprijin, SUNA sau trimite SMS si te sunam noi.

Detalii la:

* Insarcinata.info

* Insarcinata.info/servicii

* Insarcinata.info/informatii

* Insarcinata.info/echipa

* Insarcinata.info/ajuta-o-mama

* Insarcinata.info/contact

SALVEAZA O VIATA! AJUTA MAMA SI COPILUL! EI DEPIND DOAR DE TINE.

- Insarcinata.info/ajuta-o-mama

TELVERDE CENTRU DE CONSILIERE - TELVERDE INFO SARCINA - 0800 800 116

Centru de informare si sanatate a sarcinii ce initiaza si desfasoara in Romania activitati medicale sustinute de o echipa de specialisti pe diverse domenii de activitate: Psihologie, Psihoterapie, Medicina, IT, Marketing, Comunicare, Fundraising, Management, Drept, Economie.

Intr-o societate civilizata consideram ca accesul la sanatate este un drept pentru fiecare cetatean, indiferent de varsta, categorie sociala, mediu de provenienta sau venit. O femeie insarcinata are nevoie cu atat mai mult de un sprijin real, pe intreaga perioada a sarcinii, mai ales cand societatea actuala nu incurajeaza natalitatea prin legi, beneficii sau sprijin material substantial in perioada de dificultate financiara a mamei.

Echipa noastra a salvat, de cand si-a inceput activitatea si pana in prezent 973 de mame si 721 de copii. Proiectul nostru de sanatate si viata pentru mame si copii se sustine doar prin donatii. Ajuta-ne sa continuam! Cu doar 10 € pe luna, poti salva o viata.
Depindem in mod direct de modul in care oamenii se implica si se responsabilizeaza pentru o societate sanatoasa. Noi te ajutam sa intelegi care sunt activitatile noastre si iti prezentam punctual cheltuielile si rezultatele noastre.

Centrul Telverde are nevoie de ajutorul tau pentru a-si continua activitatea de a salva vieti. Fiecare viata merita salvata.
Pentru a ajunge la fiecare mama in parte, noi cheltuim 10 € lunar, iar pentru a sprijini o mama si copilul ei, cheltuim 40 € lunar.
O intreaga societate are beneficii directe din sustinerea vietii si protejarea mamei si a copilului. Toate societatile civilizate se coresponsabilizeaza pentru protejarea celor mai fragili, mai mici si mai neajutorati. Ajuta mama si copilul! Depind doar de tine.

Costuri Echipa Consilieri – 1500 €/luna
Costuri Comunicare – 900 €/luna
Costuri Centrul Sfanta Teodora – 400 €/luna
Costuri Total = 2800 €/luna brut, din care se platesc impozite CAS catre Stat

Avem nevoie urgenta pentru acoperirea cheltuielilor pentru urmatoarele 3 luni. 2800 €/luna * 3 = 8400 €

- Insarcinata.info/campaigns/telverde-centru-de-consiliere

Insarcinata.info este un proiect de sanatate si viata pentru mame si copii al Asociatiei Pro Vita pentru Nascuti si Nenascuti, filiala Bucuresti - ProVitaBucuresti.ro


Copiii nenascuti sunt fiinte umane, sunt oameni - Dovada, poze, marturii.
Cum arata un copil la 12 saptamani: Noah copil de 12 saptamani (din momentul conceptiei) - Uimitoarea fotografie cu Noah (sarcina pierduta, avort spontan la 12 saptamani si 5 zile - 20.02.2014) arata UMANITATEA COPILULUI NENASCUT.
Cum arata un copil la 12 saptamani: Noah copil de 12 saptamani (din momentul conceptiei) - Uimitoarea fotografie cu Noah (sarcina pierduta, avort spontan la 12 saptamani si 5 zile - 20.02.2014) arata UMANITATEA COPILULUI NENASCUT.

Vezi poza mai mare: Noah, copilul nenascut de 12 saptamani - Fotografie 799x522 pixeli

Stunning photo of Noah, miscarried at 12 weeks, shows humanity of unborn - LifeSiteNews.com

- Stunning photo of Noah, miscarried at 12 weeks, will amaze you - LiveActionNews.org

- 6 copii ale caror vieti modifica datele dezbaterilor despre avort - StiriPentruViata.ro

- Cum arata un copil la 12 saptamani. Fotografii si marturii tulburatoare despre sase bebelusi avortati (avort spontan - pierderi ale sarcinii, nasteri premature: Noah - 12 saptamani si 5 zile, Adelaide Caines - 24 saptamani, Walter Joshua Fretz - 19 saptamani, Nathan Isaiah - 13 saptamani si 4 zile, Christian Buchanan [Mama lui Christian, Lacey, a realizat aceasta inregistrare video de pe YouTube prin care a transmis povestea lor. Oamenii i-au spus sa faca avort sau s-au intrebat de ce nu a făcut acest lucru cand au vazut handicapul lui Christian. Dar Lacey a fost mereu convinsa ca Christian – si toti ceilalti copii – sunt valorosi, in ciuda oricarei afectiuni, handicap sau circumstanta dificila cu care ei sau parintii lor s-ar putea confrunta. Christian a aratat lumii ca fiecare copil merita o sansă la viata.], David Raphael - 6 saptamani) - GanduriDinIerusalim.com

- 10 lucruri uimitoare care se intampla la copii inainte de nastere - 10 amazing things that happen to babies before birth - LiveActionNews.org


Clinicile de Avorturi, Planificare Familiala ("PLANNING FAMILIAL") si serviciile pentru "Sanatatea Reproducerii" DEMASCATE! 

[investigatii sub acoperire - inregistrari video, cu camera ascunsa le puteti vedea mai jos]
Clinicile de AVORTURI, Planificare Familiala ("PLANNING FAMILIAL") si serviciile pentru "SANATATEA REPRODUCERII" sunt DEMASCATE! - Investigatii sub acoperire - inregistrari video, cu camera ascunsa de catre Centrul pentru Progres Medical (CPM) - Center for Medical Progress (CMP)Trafic cu organele copiilor avortati (ucisi prin avort - AVORT sau "intreruperea sarcinii" = PRUNCUCIDERE) sau organele copiilor nascuti vii (avort prin nastere-partiala) si apoi ucisi in urma prelevarii (zdrobirii, sfaramarii si taierii corpului copilasilor [COPII FIIND INCA VII] in sau in afara uterului mamei) de tesuturi si organe (inima, ficat, plamani, timus, ochi, tesut nervos [creier, maduva spinarii], picioare si maini [pentru muschi], etc.), astfel tesuturile si organele "prelevate, luate" in scopuri de "cercetari stiintifice" sunt vandute ilegal (traficate) pentru "testarile clinice" ["clinical trials"] de medicamente, de produsele cosmetice, pentru "cercetari in regenerarea celulara" cu sau fara celule stem, etc., vanzarea organelor copiilor avortati (sau ucisi in sau in afara uterului in urma luarii tesuturilor si organelor) se face catre: companiile BioTech - Biotechnology [StemExpress, Novogenix, ABR (ADVANCED BIOSCIENCE RESOURCES, INC - Advanced BioScience Laboratories, Inc (ABLinc): Advancing Vaccines and BioTherapeutics), etc.] sau BigPharma (companiile din Marea Industrie Farmaceutica si Cosmetica), la universitati, etc.

Investigatiile au fost facute sub acoperire cu camera ascunsa pe o perioada de 3 ani (2012 - 2015) de catre Centrul de Progres Medical (The Center for Medical Progress). http://www.CenterForMedicalProgress.org

"PROFIT" - Banii obtinuti Ilicit de catre Planned Parenhood din [Traficul de] Organe si Tesuturi ale Copiilor Avortati - Lantul de clinici Planned Parenthood, clinici de Avorturi (si servicii de "Planificare Familiala", "Planning Familial", "Sanatatea Reproducerii") DEMASCATE!

"PROFIT" - Planned Parenthood's Illicit Moneymaking From Baby Body Parts - Abortion clinics, "Family Planning Clinics" and "Reproductive Health Services" EXPOSED!

Video: Published on Jan 5, 2016


Vezi mai mult despre minciunile Clinicilor de Avorturi, Planificare Familiala ("Planning Familial") si serviciile pentru Sanatatea Reproducerii ("Educatie Sexuala" - "Sexual Education", "Drepturile Reproducerii" - "Reproductive Rights", "Drepturile Sexuale" - "Sexual Rights", etc.) la:

- Clinicile de Planificare Familiala DEMASCATE ! - Cabinetele de Planificare Familiala (Planning Familial) DEMASCATE ! - Family planning clinics EXPOSED ! - Planned Parenthood EXPOSED ! - Investigarea minciunilor medicale si de manipulare cu camera ascunsa!


Campanie de panotaj - Pro Vita Bucuresti

Campania de panotaj "Cu totii am fost odata embrioni."

Martie 2012: Tema de anul acesta este "Cu totii am fost odata embrioni".
 TU. EU. NOI TOTI. AM FOST ODATA EMBRIONI. Protejeaza viata! Spune NU avortului! - Campania de panotaj - foto panou - Martie 2012 - Pro Vita Bucuresti


Campania de panotaj "Avortul opreste o inima care bate!" a inceput

ACTUALIZARE 30 martie 2011: Primul panou a fost deja decorat si se afla la intersectia intre Bd. Libertatii si Calea 13 Septembrie, vis-a-vis de Palatul Parlamentului (vezi foto). Locatia a fost aleasa pentru a atrage atentia alesilor nostri. Simultan cu montarea panoului, toti parlamentarii romani in functie au primit o informare cu privire la desfasurarea "Marsului pentru viata" 2011.

In zilele urmatoare vor fi decorate si alte panouri.
Va multumim mult pentru sprijinul acordat si asteptam in continuare donatiile voastre pentru a continua campania!

Martie 2011: Tema campaniei publicitare outdoor 2011 este "Avortul opreste o inima care bate".

Avortul opreste o inima care bate! - Campania de panotaj a inceput - foto panou - Martie 2011 - Pro-Vita Bucuresti
 
Detalii despre campaniile de panotaj Pro-Vita (Pentru Viata - Pro-Life) la: www.ProVitaBucuresti.ro

MARSUL PENTRU VIATA - Pentru viata, pentru femeie, pentru familie
MARS PENTRU RESPECTAREA VIETII IN ORASELE ROMANIEI SI REPUBLICII MOLDOVA
Sambata 25 martie 2017

Marsul Pentru Viata (Pro Vita) in Romania si Republica Moldova 2017: Ajuta mama si copilul! Ei depind de tine. - Vino la Marsul Pentru Viata (Pro-Vita, Pro-Life) sambata 25 martie 2017!Comunicat de presa Marsul pentru viata 2017 – „Ajuta mama si copilul! Ei depind de tine” (Asociatia Studenti Pentru Viata)

In 25 martie 2017, in Romania si Republica Moldova se va organiza Marsul pentru Viata 2017 "Ajuta mama si copilul! Ei depind de tine".
In Romania, Marsul pentru Viata se afla la editia a VII-a (2017).

Mars Pentru Viata in Bucuresti, sambata 25 martie 2017, ora 12:30 Parcul Unirii. Traseu: Parcul Unirii - Parcul Tineretului.
Marsul pentru Viata din Bucuresti in 2017 este organizat de Asociatia Studenti pentru Viata (SPV).

- Descarca de aici MATERIALE PROMO cu Marsul pentru Viata: LOGO, AFIS EDITABIL, foto de profil / cover Facebook, PANCARTE pe care le poti printa pentru mars - Asociatia Studenti Pentru Viata

- Reportaj – Patriarhia sprijina Marsul pentru viata 2017 „Ajuta mama si copilul! Ei depind de tine” (Asociatia Studenti Pentru Viata)

- Sinodul BOR (Bisericii Ortodoxe Romane), declaratie publica in sprijinul Marsului pentru viata 2017 "Ajuta mama si copilul! Ei depind de tine" (Asociatia Studenti Pentru Viata)




Pentru orasele in care se desfasoara si detalii (ziua, ora, trasee, contacte) despre Marsul pentru Viata din Romania si Republica Moldova vedeti: MarsulPentruViata.ro

„Marsul pentru Viata” este un eveniment care se desfasoara anual, concomitent, in mai multe orase din Romania, in jurul datei de 25 martie (sarbatoarea „Buna Vestire”) si este organizat de asociatii ale societatii civile care compun miscarea pro vita (pentru viata, pro life). 

Scopul este afirmarea dreptului la viata pentru toate fiintele umane incepand cu momentul conceptiei si totodata sustinerea familiei traditionale si a valorilor acesteia, temelia unei societati solide si sanatoase.

25 Martie - Sarbatoarea Buna Vestire, cea mai veche sarbatoare a Maicii Domnului (25 Martie - Ziua Femeii Crestine si Mamei Crestine)

25 Martie - Ziua Internationala a Copilului Conceput, a Copilului Nenascut

March  25th - International Day of Conceived Child, of the Unborn Child


MARSUL PENTRU VIATA - Pentru viata, pentru femeie, pentru familie
MARS PENTRU RESPECTAREA VIETII IN ORASELE ROMANIEI SI REPUBLICII MOLDOVA
Sambata 26 martie 2016

Vino la Marsul pentru Viata!
MARSUL PENTRU VIATA 2016 - Pentru viata, pentru femeie, pentru familie - Vino la marsul pentru Viata! - MARS PENTRU RESPECTAREA VIETII IN ORASELE ROMANIEI SI REPUBLICII MOLDOVA.

MARSUL PENTRU VIATA 2016 - Pentru viata, pentru femeie, pentru familie - Vino la marsul pentru Viata! - MARS PENTRU RESPECTAREA VIETII IN ORASELE ROMANIEI SI REPUBLICII MOLDOVA.

In 26 martie 2016, in Romania si Republica Moldova se va organiza Marsul pentru Viata 2016 "Pentru viata, pentru femeie, pentru familie".
In Romania, Marsul pentru Viata se afla la editia a VI-a (2016).

Mars pentru Viata in Bucuresti, 26 martie 2016 la ora 14:00, se porneste din Parcul Unirii.
Marsul pentru Viata din Bucuresti in 2016 este organizat de Asociatia Studenti pentru Viata (SPV).


"In perioada 1 - 31 martie, in Romania si Republica Moldova va avea loc Luna pentru viata 2016 - Pentru viata, pentru femeie, pentru familie, avand ca punct culminant Marsul pentru viata 2016 - Pentru viata, pentru femeie, pentru familie, organizat sambata, 26 martie a.c. (...)" - Comunicatul Marsului pentru viata 2016 din 29 februarie 2016 (Comunicat de presa Asociatia Studenti pentru Viata)

Dragi prieteni ai familiei si ai vietii, in saptamana 21-26 martie au loc ultimele evenimente din "Luna pentru Viata", culminand, sambata, in peste 100 de orase din Romania si Basarabia [Republica Moldova] cu "MARSUL PENTRU VIATA" editia 2016. Va rugam sa participati! (Asociatia PRO VITA Bucuresti)


(...)
Cel mai probabil, ca oricarei femei in criza de sarcina, gandul iti fuge la avort - scap de "problema".

DAR AVORTUL NU TE FACE NEINSARCINATA, CI MAMA UNUI COPIL MORT
Pentru ca maternitatea nu incepe dupa nastere, ci din momentul conceptiei. Ca si paternitatea. Dar probabil ca el neaga ca este deja tata.

Stii ca avortul opreste inima copilului care bate de la 18 zile din momentul conceptiei [ inima copilului incepe sa bata la 18 zile de la conceptie, si la 21 de zile pompeaza sange prin sistemul circulator inchis ]. Si ca, dupa avort, femeile plang in fiecare an si se gandesc cati ani ar fi avut copilul lor daca l-ar fi nascut. Plang cand vad alti copii de acea varsta. (...)

Draga mea, nu esti singura! Si poti alege viata copilului tau! (...) E viata din viata ta! El te iubeste! Cu fiecare copil, un inger vine in lume!

(Extras din: SCRISOARE CATRE O FEMEIE IN CRIZA DE SARCINA - fluturas Asociatia Studenti pentru Viata, Marsul pentru Viata 2016)

 


MARSUL PENTRU VIATA - Fiecare viata este un dar
MARS PENTRU RESPECTAREA VIETII IN ORASELE ROMANIEI SI REPUBLICII MOLDOVA
Sambata 21 martie 2015

Vino la Marsul pentru Viata!

MARSUL PENTRU VIATA 2015 - Fiecare viata este un dar. - Vino la marsul pentru Viata! - MARS PENTRU RESPECTAREA VIETII IN ORASELE ROMANIEI



MARSUL PENTRU VIATA 2015 - Fiecare viata este un dar. - Vino la marsul pentru Viata! - MARS PENTRU RESPECTAREA VIETII IN ORASELE ROMANIEI - In peste 60 de orase din Romania
MARSUL PENTRU VIATA 2015 - Fiecare viata este un dar. - Vino la marsul pentru Viata! - MARS PENTRU RESPECTAREA VIETII IN ORASELE ROMANIEI - 3In Romania, Marsul pentru Viata se afla la editia a V-a (2015). Pana in prezent sunt anuntati organizatori in peste 60 de orase din Romania si, in premiera, in Republica Moldova, la Chisinau si Orhei.

Pentru alte orase si detalii (ziua, ora, trasee, contacte) despre Marsul pentru Viata din Romania vedeti: MarsulPentruViata.ro



MARSUL PENTRU VIATA 2015 - Fiecare viata este un dar. - Vino la marsul pentru Viata! - MARS PENTRU RESPECTAREA VIETII IN ORASELE ROMANIEI - In peste 60 de orase din Romania - Traieste Pentru Viata - Live For Life - vertical
Afis: Marsul pentru Viata 2015 - Fiecare viata este un dar - rezolutie mare 1787x2526 - vertical (afisul de mai sus este in rezolutie 509x720 pixeli maxim)

Pentru alte orase si detalii (ziua, ora, trasee, contacte) despre Marsul pentru Viata din Romania vedeti: MarsulPentruViata.ro


MARSUL PENTRU VIATA IN ROMANIA
Sambata 22, Duminica 23 martie 2014

Vino la marsul pentru Viata!
Adoptia, o alegere nobila. - MARSUL PENTRU VIATA 2014 - Vino la marsul pentru Viata! - MARS PENTRU RESPECTREA VIETII IN ORASELE ROMANIEI

Marsul pentru Viata in Bucuresti:

MARSUL PENTRU VIATA 2014 in Bucuresti - Vino la marsul pentru Viata! - MARS PENTRU RESPECTAREA VIETII IN ORASELE ROMANIEI

Pentru alte orase si detalii (ziua, ora, trasee, contacte) despre Marsul pentru Viata vedeti: MarsulPentruViata.ro sau MarsulPentruViata.blogspot.com.

Revista Pentru Viata - Adoptia o Alegere Nobila - Nr. 2, primavara - Martie 2014 - Marsul pentru Viata


Revista Pentru Viata - Barbatul si femeia, egali si complementari - Nr. 3, toamna 2014


Revista Pentru Viata:
- Revista Pentru Viata - Iubeste-i pe amandoi! - Nr. 1 - Primavara 2013 - Marsul pentru Viata

- Revista Pentru viata - Adoptia o Alegere Nobila - Nr. 2 - Primavara 2014 - Marsul pentru Viata

- Revista Pentru Viata - Barbatul si femeia, egali si complementari - Nr. 3, Toamna 2014

 


Asuma, ajuta, adopta! - MARSUL PENTRU VIATA

Vino pe 23 martie 2013 la marsul pentru Viata!

MARS PENTRU RESPECTAREA VIETII IN ORASELE ROMANIEI

Asuma, ajuta, adopta! - MARSUL PENTRU VIATA - Vino pe 23 martie la marsul 2013 pentru Viata! - MARS PENTRU RESPECTAREA VIETII IN ORASELE ROMANIEI

Marsuri asemanatoare au avut loc in alte 29 de orase ale Romaniei (2013). La Bucuresti, dar si la Timisoara, Cluj, Iasi, Buzau, Oradea, Tulcea - ca sa numim doar cateva dintre localitati - s-a desfasurat cel mai mare eveniment public in apararea vietii din Romania.

Marsul pentru Viata (March for Life), Bucuresti, 2013 - Reportaj TVRi



Marsul pentru Viata
este cel mai mare eveniment pro-life din Romania
. Pe 23 Martie ii asteptam alaturi de noi pe toti cei care cred ca dreptul la viata este unul dintre drepturile fundamentale ale omului, iar dragostea si compasiunea fata de o mama si copilul ei reprezinta cea mai frumoasa forma de implicare sociala si civica.
Daca pretuiesti o femeie, pretuieste si copilul ei. Daca vrei sa ajuti o femeie, ajuta si copilul ei. Daca iubesti o femeie, iubeste si copilul ei.

Iubeste-i pe amandoi! Asuma, ajuta, adopta.
Vino pe 23 Martie la Marsul pentru Viata.

Implicati-va!
Contactati colectivele locale de organizare!
Mai multe detalii despre Marsul pentru Viata din Romania la:
- MarsulPentruViata.ro sau MarsulPentruViata.blogspot.com

Revista Pentru Viata - Iubeste-i pe amandoi! - Nr. 1, primavara - Martie 2013 - Marsul pentru Viata


Descarca fisierul (4 MB)
Pentru a salva pe calculatorul dumneavoastra fisierul, dati click dreapta pe link si apoi alegeti "Save Target As ..." sau "Save Link As ..."

Marsul pentru Viata - sambata 24 martie 2012 in Romania (mars national in 19 orase si 2 sate: Bucuresti, Timisoara, Cluj-Napoca, Oradea, Tg. Mures, Satu Mare, Pitesti, Resita, Falticeni, Deva,...), duminica 25 martie 2012 in Bruxelles, Belgia si in alte tari...
- Marsul pentru Viata, anticorp intr-o societate bolnava - 24 Martie 2012 - ProVitaBucuresti.ro
- Marsul pentru Viata 2011 - 26 Martie 2011 - ProVitaBucuresti.ro
- www.facebok.com/provitabucuresti

Prima editie a "Marsului pentru Viata" in Bucuresti desfasurat pe 26 martie 2011
(vezi si galeria foto, inregistrarea video)


O stire despre Marsul pentru Viata de sambata 26 martie 2011 publicata in portalul LifeNews.com
"The provita movement in Romania is thriving in order to follow closely its more experienced colleagues from Western Europe; this year, for the first time, the “March for Life” will turn into a large scale event, scheduled for Saturday, 26th of March 2011..."
http://www.lifenews.com/2011/03/22/romania-pro-life-march-for-life-coming-up-in-three-cities/

Marsul pentru Viata - duminica 24 martie 2013 in Bruxelles, Belgia

March for Life - Marche pour la Vie - Mars Voor het Leven - Bruxelles, Belgium - Pro Life


Mars pentru Viata in Madrid (Spania) si Slovacia:

Last February 50 pro-life associations announced a march to be held in Madrid on Saturday, 26 March 2011 to celebrate International Pro-life Day - www.sialavida25m.org

MADRID, Spain, March 28, 2011 (LifeSiteNews.com) – An estimated 150,000-plus pro-lifers gathered to celebrate life and protest a new abortion law in Madrid on Sunday.  Hundreds of others marched in over 80 Spanish cities, including Barcelona, Oviedo, Zaragoza and Las Palmas, and internationally on March 25 as part of recognition for the International Day of the Unborn Child.

(...)

“We have the power of our vote,” said Dr. Joya, ”the scientific, legal and moral right on our side.”
For photographs of the march from Spain, click here.

Biggest campaign which is in progress in this days. More can see on www.25marec.sk (in slovak only)

Marsul pentru Viata - vineri 22 ianuarie 2016 in Washington, D.C., USA si duminica 24 ianuarie 2016 in Paris, Franta
March for Life - Friday January 22, 2016 Washington, D.C., USA - MarchForLife.org

PRO-LIFE AND PRO-WOMAN Go Hand-in-Hand

PRO-VIE ET PRO-FEMME vont main dans la main

PRO-VITA (PENTRU-VIATA) SI PRO-FEMEIE merg mana in mana

PRO-LIFE AND PRO-WOMAN Go Hand-in-Hand - March for Life in America, USA - PRO-VITA (PENTRU-VIATA) SI PRO-FEMEIE merg mana in mana - Mars pentru Viata in America, USA - MarchForLife.orgPRO-LIFE AND PRO-WOMAN Go Hand-in-Hand - March for Life in America, USA - PRO-VITA (PENTRU-VIATA) SI PRO-FEMEIE merg mana in mana - Mars pentru Viata in America, USA - MarchForLife.org - 2

En marche pour la Vie - Dimanche 24 Janvier 2016 Paris, France - EnMarchePourLaVie.fr

LA MARCHE POUR LA VIE est mobilisée contre le dérèglement bioéthique La bioéthique est l'éthique de la vie - la défense de la vie - est la morale de la science en général et de la médecine en particulier. La bioéthique est l'éthique dans les relations avec les autres êtres vivants.  MARCH FOR LIFE is mobilized against deregulation, disruption of bioethics Bioethics is the ethics of life - the defense of life - is the moral of science in general and medicine in particular. Bioethics is ethics in relationships with other living beings.  MARSUL PENTRU VIATA este mobilizat impotriva dereglarii, perturbarii bioeticii Bioetica reprezinta etica vietii - apararea vietii - este morala a stiintei in general si a medicinei in special. Bioetica este etica in relatiile cu fiintele vii.LA MARCHE POUR LA VIE est mobilisée contre le dérèglement bioéthique
La bioéthique est l'éthique de la vie - la défense de la vie - est la morale de la science en général et de la médecine en particulier. La bioéthique est l'éthique dans les relations avec les autres êtres vivants.

MARCH FOR LIFE is mobilized against deregulation, disruption of bioethics
Bioethics is the ethics of life - the defense of life - is the moral of science in general and medicine in particular. Bioethics is ethics in relationships with other living beings.

MARSUL PENTRU VIATA este mobilizat impotriva dereglarii, perturbarii bioeticii
Bioetica reprezinta etica vietii - apararea vietii - este morala a stiintei in general si a medicinei in special. Bioetica este etica in relatiile cu fiintele vii.


Marsul pentru Viata in alte tari

March for Life - Canada
March for Life - USA
Rally for Life - Irlanda
Mars voor het Leven - Olanda
Marsch für's Läbe - Elvetia
Marsch für das Leben - Germania
Mars voor het Leven - Marche pur la Vie - Belgia
Marche pur la Vie - Franta
Si a la Vida - Spania
Marcia per la Vita - Italia
Mars pentru Viata - Slovacia


PRO-VITA - PENTRU VIATA - POUR LA VIE - PRO LIFE Romania

Viata incepe in momentul conceptiei

PRO LIFE

Life begins at conception

POUR LA VIE

La vie commence à la conception


silenced-pro-life-marsul-tacerii-1-iunie-2010-pro-vita-bucuresti Pe data de 1 Iunie 2010, Pro Vita Bucuresti organizeaza "Marsul Tacerii". Un mars pentru dreptul la viata al copilului nascut si nenascut.

Copiii si mamele lor au nevoie de sprijinul nostru. Problemele sunt multe dar nu avortul este solutia.

 


Copiii nenascuti nu pot striga si nici nu pot raspunde daca-si doresc sau nu viata. Suntem acolo pentru cei care nu pot face nimic pentru a se apara. 

Punctul de intalnire va fi in parcul Tineretului, intrarea de la cluburile de tenis Livone (intre gura de metrou Brancoveanu si Cimitirul Catolic) la ora 17:00.

Detalii la: http://www.provitabucuresti.ro/activitati/manif-conf/219-marsultacerii2010

 


Invitam pe toti crestinii carora le pasa de viitorul acestei natiuni sa semneze si sa raspandeasca Declaratia de la Timisoara !

Declaratia de la Timisoara a fost finalizata si lansata in 20 martie 2010.

Detalii la: http://www.alianta-familiilor.ro/decl_timisoara.php

Multumim tuturor care s-au implicat in redactarea declaratiei.

the-pill-kills-protest-the-pill-sat-jun-5-2010-PKwide5

CAT COSTA UN AVORT?
O VIATA UMANA, O VIATA A UNEI PERSOANE, O VIATA A UNUI OM!

COMBIEN UN AVORTEMENT?
UNE VIE HUMAINE,  LA VIE D'UNE PERSONNE, UNE VIE D'UN HOMME!

HOW MUCH DOES AN ABORTION COST?
A HUMAN LIFE, A LIFE OF A PERSON, A LIFE OF A MAN!

Without the right to life... All other rights are meaningless - Pro-Life Women - Pro-Life Campaign - Fara dreptul la viata... Toate celelalte drepturi sunt lipsite de sens - Femei Pro-Vita (Pentru Viata) - Campanie Pro-Vita (Pro-Life) - ProLifeCampaign.ie


Without the right to life... All other rights are meaningless
Pro-Life Women - Pro-Life Campaign

Sans le droit à la vie... Tous les autres droits sont dénués de sens
Femmes Pour la Vie  - Campagne Pour la Vie

Fara dreptul la viata... Toate celelalte drepturi sunt lipsite de sens
Femei Pro-Vita (Pentru Viata) - Campanie Pro-Vita (Pro-Life)

PRO LIFE

Life begins at conception

POUR LA VIE

La vie commence à la conception

PRO-VITA - PENTRU VIATA - POUR LA VIE - PRO LIFE Romania

Viata incepe in momentul conceptiei

Sus

Copyright © 2017 Adevarul despre Avort.
Copyright © 2017 Adevarul despre Avort.Reproducerea sub orice forma, in intreg sau parte, a materialelor, este permisa si incurajata si poate fi facuta in conditiile acestei licente, adica doar in scopuri non-comerciale si trebuie sa fie insotita de citarea sursei. Modificarea materialelor preluate este interzisa. Respectarea conditiei de "fair use" (utilizare cinstita) este obligatorie.
 

Avortul pe scurt...

C A R T E

Indrumarul-medical-si-crestin-despre-viata-al-Federatiei-Organizatiilor-Ortodoxe-Pro-Vita-din-Romania-Autori-Dr.Christa-Todea-Gross,-Preot-prof.-dr.-Ilie-Moldovan-Editura-Renasterea-2008-Coperta-1

Cartea de bioetica medicala si crestina: Indrumarul medical si crestin despre viata al Federatiei Organizatiilor Ortodoxe Pro-Vita din Romania - Autor: Dr. Christa Todea-Gross, Preot prof. dr. Ilie Moldovan - Editura Renasterea, Cluj-Napoca, 2008
Cartea este scrisa pe intelesul tuturor, nu trebuie sa ai anumite cunostinte medicale ca sa intelegi ce scrie in ea.
Descarcare / Download Carte - GRATUIT

Marketing pentru genocid
Cartea isi propune sa contribuie la prezentarea cat mai clara a originilor, mijloacelor si scopurilor urmarite de "industria avorturilor". Intr-adevar, cand vorbim despre avort vorbim si despre o industrie - despre o imensa afacere, cu implicatii si sustineri puternice in guverne si in institutiile supra-nationale, globaliste - care are ca "obiect de activitate" si mijloc de obtinere a profitului uciderea copiilor nenascuti.


Marketing pentru genocid - Editura Nepsis 2009

Marketing pentru genocid - Editura Nepsis 2009

AVORTUL: Ultima exploatare a femeilor - BARBATII L-AU IMPUS. BARBATII DOMINA PRIN EL. BARBATII IL POT COMBATE. - Brian E. Fisher - Editura ProValori Media - 2014 (prima ed) - ABORTION: The Ultimate Exploitation of Women - MEN STARTED IT. MEN OPPRESS WITH IT. MEN CAN END IT. - Brian E. Fisher - 2013

AVORTUL: Ultima exploatare a femeilor - BARBATII L-AU IMPUS. BARBATII DOMINA PRIN EL. BARBATII IL POT COMBATE. - Brian E. Fisher - Editura ProValori Media - 2014

Titlu original:
ABORTION: The Ultimate Exploitation of Women - MEN STARTED IT. MEN OPPRESS WITH IT. MEN CAN END IT. - Brian E. Fisher - 2013
AbortionExploitsWomen.com

Descarcare / Download Carte - GRATUIT la:
- AVORTUL: Ultima exploatare a femeilor

Pornografia maladia secolului XXI - Virgiliu Gheorghe - Editura Prodromos, Asociatia pentru apararea familiei si copilului - 2011 (prima editie)

Pornografia maladia secolului XXI - Virgiliu Gheorghe - Editura Prodromos, Asociatia pentru apararea familiei si copilului - 2011 (prima editie)
Descarcare / Download Carte - GRATUIT la:
- Pornografia maladia secolului XXI (21)

Pentru mai multe carti, brosuri, afise, pliante Pro-Vita, etc. click aici

"Raspunsul la criza unei sarcini este eliminarea crizei, nu a copilului."  (Jeannie W. French)
Pentru ca exista intotdeauna un motiv pentru a alege viata!

"The response to crisis pregnancy is to eliminate the crisis, not the child." (Jeannie W. French)
Because there's always a reason to choose life!

"Ca Tu ai zidit rarunchii mei Doamne, Tu m-ai alcatuit in pantecele maicii mele." (Psalmul 138, verset 13 - Biblia)

"Quia Tu possedisti renes meos suscepisti me de utero matris meae." (Psalmul 138:13 - Biblia vulgata sau Vulgata in latina - Latin Vulgate Bible)

"That You built my reins Lord, You knit me together in my mother's womb." (Psalm 138, verse 13 - Bible)

"Orice tara care accepta avortul nu isi invata oamenii sa iubeasca, ci ii invata sa foloseasca orice violenta pentru a obtine ceea ce vor."  (Maica Tereza de Calcutta)

"Any country that accepts abortion is not teaching its people to love, but to use any violence to get what it wants." (Mother Teresa of Calcutta)

"Avortul omoara constiinta si distruge pacea.” (Maica Tereza de Calcutta)
"Abortion kills consciousness and destroy peace." (Mother Teresa of Calcutta)

"Numarul de avorturi arata starea morala a unei natiuni." (Patriarhul Chiril al Rusiei)
"Number of abortions show moral status of a nation." (Patriarch Kirill of Russia)

"Calea de realizare a binelui comun si a pacii este inainte de toate respectul fata de viata umana.” (Papa Benedict al XVI-lea)
"The way to achieve the common good and peace is above all respect for human life." (Pope Benedict XVI)

"Fara dreptul la viata, nici un alt drept nu poate avea inteles." (Ronald Reagan)
"Without the right to life, no other right can not be understood." (Ronald Reagan)


Una din activitatile proiectului „Rupe Tacerea” este diseminarea unor marturii personale despre impactul nefast al avortului in viata celor afectati. Toate marturiile sunt veridice. Multumim persoanelor care au fost de acord sa fie filmate pentru curajul de care au dat dovada, expunandu-se public in incercarea de a rupe tacerea din jurul unui subiect atat de delicat si dificil de abordat oriunde in lume, dar mai cu seama in Romania. -  Un proiect derulat de Asociatia Pro-vita pentru Nascuti si Nenascuti filiala Bucuresti.


Veau sa aflu! - Programul educational "Vreau sa aflu!" - Scop: Formarea unei perspective responsabile fata de relatiile sexuale; sprijinirea dezvoltarii personale prin constructia unor principii solide despre sexualitate, valorile morale si sociale. - Pro Vita Bucuresti - ProVitaBucuresti.ro
Veau sa aflu! - Programul educational "Vreau sa aflu!" - Scop: Formarea unei perspective responsabile fata de relatiile sexuale; sprijinirea dezvoltarii personale prin constructia unor principii solide despre sexualitate, valorile morale si sociale.

Strigatul mut. Afla adevarul despre avort!

Cultura Vietii - Blog de promovare a valorilor vietii - Pro Vita - Pro Life

CulturaVietii.ro - Stiri, informatii si analize pro-vita si pro-familie - Temele de interes ale blogului provita: bioetica (etica vietii si etica medicala - avort, reproducere asistata, handicap, contraceptie, fertilizare in vitro - FIV, etc.), eutanasie, sinucidere asistata, transplant de organe, handicap, clonare, inginerie genetica, celule stem, casatorie, familie, sexualitate, adoptie, demografie, prostitutie, trafic de persoane, homosexualitate, casatorie intre persoane de acelasi sex, politica, legislatie, etc. - toate dintr-o perspectiva conservatoare, in sens religios dar si al stiintelor juridice, politice si filosofice.

MEDICI PENTRU VIATA - In apararea vietii umane, din prima clipa. - MediciPentruViata.ro
"Medicii pentru viata" isi propun apararea vietii umane in toate stadiile sale, din momentul conceptiei pana la moartea naturala, in conformitate cu juramintele si deontologia medicale autentice.

Canal video Pro-Vita:
ProvitaTV.ro este un canal video dedicat filmelor documentare de interes pentru cei care sustin valorile pro-vita si manifesta interes pentru bioetica. Filmele abordeaza subiecte precum respectul pentru viata, avortul, eutanasia, reproducerea asistata, transplantul de organe, handicapul, clonarea, ingineria genetica, terapia cu celule stem etc.

Pro Vita Bucuresti pe Vimeo

Pro Vita Bucuresti pe Youtube

Ghid legislativ pentru familie si parinti Pro Vita Bucuresti

Alaturati-va initiativei
"UNUL DINTRE NOI"
pentru a strange 1 MILION de semnaturi in 2013
Unul dintre noi - One of Us
Alaturati-va initiativei "UNUL DINTRE NOI" pentru a strange 1 MILION de semnaturi in 2013 - Unul dintre noi - One of Us

Start in initiativa cetateneasca europeana „Unul dintre noi” - CulturaVietii.ro

Imi vaccinez fetita contra HPV?

Asociatia Provita - Filiala Bucuresti va ofera un material informativ despre vaccinul impotriva papilomavirusului uman (HPV).
Descarca pliantul de aici

 
DONEAZA - Ajutorul tau conteaza!

Asociatia Pro-Vita pentru nascuti si nenascuti - Filiala Bucuresti a Asociatiei mama din Valea Plopului si Valea Screzii, Jud. Prahova (zona Valenii de Munte circa 110 km de Bucuresti)

Asociatia "Pro-Vita pentru nascuti si nenascuti" - Filiala Bucuresti a Asociatiei mama din Valea Plopului si Valea Screzii, Jud. Prahova (zona Valenii de Munte circa 110 km de Bucuresti) unde sunt si asezamintele de plasament familial Pro-Vita conduse de preotul Nicolae Tanase.


Valea Plopului 418 Orphans on Facebook - Voluntari in Romania pentru a ajuta copii orfani (si copii salvati de la avort) din asezamintele de plasament familial Pro-Vita din Valea Plopului si Valea Screzii, Jud. Prahova

Alianta Familiilor din Romania - AFR - Pentru familii adevarate si puternice.
 
Coalitia pentru Familie - CoalitiaPentruFamilie.ro

Filantropia Bisericii Ortodoxe
Filantropia Bisericii Ortodoxe - Harta cu activitatea social-filantropica, centrele social-filantropice si medicale ale Bisericii Ortodoxe Romane (BOR) - Patriarhia Romana

Harta cu activitatea social-filantropica, centrele social-filantropice si medicale ale Bisericii Ortodoxe Romane (BOR) - Patriarhia Romana - map.Patriarhia.ro

"Cel ce iubeste pe Domnul a iubit mai-nainte pe aproapele sau" (Sfantul Ioan Scararul)

Anti-Abortion Campaigns

International Pro-Life, Anti-Abortion Campaigns

PRO-LIFE AND PRO-WOMAN Go Hand-in-Hand - March for Life in America, USA - PRO-VITA (PENTRU-VIATA) SI PRO-FEMEIE merg mana in mana - Mars pentru Viata in America, USA - MarchForLife.org

PRO-LIFE AND PRO-WOMAN Go Hand-in-Hand - March for Life in America, USA - PRO-VITA (PENTRU-VIATA) SI PRO-FEMEIE merg mana in mana - Mars pentru Viata in America, USA - MarchForLife.org - 2PRO LIFE + PRO WOMEN go hand in hand - PRO LIFE CAMPAIGN - March For Life - Friday January 22nd 2016 in Washington DC, USA - MarchForLife.org

MARCHE POUR LA VIE - Dimanche 24 Janvier 2016 Paris, France
ETAT D'URGENCE: 600 AVORTEMENTS PAR JOUR - SA VIE EST MENACEE, PROTEGEONS-LA!

MARCHE POUR LA VIE - Dimanche 24 Janvier 2016 - ETAT D'URGENCE: 600 AVORTEMENTS PAR JOUR - SA VIE EST MENACEE, PROTEGEONS-LA! - JOURNEE DE L'ENFANT A NAITRE - ENGAGEZ-VOUS POUR LA DEFENSE DE LA VIE! - EnMarchePourLaVie.fr & ChoisirLaVie.fr

JOURNEE DE L'ENFANT A NAITRE - ENGAGEZ- VOUS POUR LA DEFENSE DE LA VIE! - EnMarchePourLaVie.fr & ChoisirLaVie.fr

En marche pour la Vie - Dimanche 13 Janvier 2013 Paris, France - EnMarchePourLaVie.fr

Grande Marche nationale pour le respect de la vie - Dimanche 22 Janvier 2012 Paris, France - EnMarchePourLaVie.fr

Marche pour la Vie - Paris - Dimanche 17 janvier 2010 - Marsul pentru Viata 2010 - Pro-Vite, Pro-Vita
Patruzeci de mii de manifestanti pentru viata, la Paris (2010)
O delegatie romana de la Asociatia Pro-Vita Bucuresti a participat, pentru a treia oara consecutiv, la Marsul pentru Viata de la Paris, cea mai mare manifestare europeana de acest fel.

Provita Bucuresti a participat la cel mai important eveniment prolife european
- Marche pour la Vie - Paris 2009 - CIVITAS

O declaratie de dragoste fata de viata: Marsul de la Paris 2010 - ProVitaBucuresti.ro

Anti-Abortion Campaign by EnMarchePourLaVie.fr

Marche pour la Vie - Bruxelles - L'avortement dechire sa vie - Il y a toujours une autre solution - MarchePourLaVieBruxelles.org

Anti-Abortion Campaign by MarchePourLaVieBruxelles.org

March for Life 2010 - Washington DC - Friday, January 22nd 2010 - Marsul pentru Viata 2010 - Pro-Life, Pro-Vita

Marsul Pentru Viata 2010 - Pro-Life, Pro-Vita - March for Life 2010 - Washington DC 22 Jan 2010
Anti-Abortion Campaign also by: StopTheAbortionMandate.com


URGENT ALERT - MARCH 2010

PRESIDENT OBAMA WILL TRY TO PUSH THROUGH PRO-ABORTION HEALTHCARE LEGISLATION

 



Truth about Abortion - A part of the information from this Romanian Pro-Vita (Pro-Life) movement site is put on the international, global version of Pro-Life movement site: TruthAboutAbortion.org